3 november 2022

Armoede in Nederland - een serie door Xander Muijs

Auteur: Xander Muijs, stagiair Wetenschappelijk Instituut

In de komende weken hoopt Xander zich te verdiepen in het onderwerp 'Armoede in Nederland'. Xander hoopt verschillende mensen over dit onderwerp te spreken, waaronder Kamerlid Chris Stoffer en een ondernemer vanuit het SGP ondernemersplatform. Zijn uitkomsten publiceert hij op de website van het WI en op LinkedIn.

Wij leven in een onzekere tijd. De oorlog met Oekraïne en Rusland heeft ervoor gezorgd dat de energierekening is verdrievoudigd. Boodschappen worden onbetaalbaar vanwege de torenhoge inflatie en de coronacrisis die maar de kop blijft opsteken. Heel veel mensen zijn radeloos. Financieel gezien komen vooral burgers met lagere inkomens  in grote nood. Maar wat is de oorzaak  precies? Waar ligt de armoedegrens? Welke gevolgen spelen nog meer mee in armoede?

Wat is armoede?

Relatieve Armoede verschilt per land en werelddeel. Armoede is in Afrika heel anders dan in Nederland. Daarom heeft het SCP verschillende definities. Armoede in Nederland is volgens het SCP een persoon die voor een langere tijd geen middelen voor goederen en voorzieningen heeft die minimaal noodzakelijk zijn. Denk aan onvoldoende inkomen voor een woning of voedsel.

Hoe komen mensen in armoede?

Door diverse situaties kunnen mensen geldproblemen krijgen. Denk aan een scheiding, een niet goed betaalde baan, verslaving of schulden. Volgens het kansfonds zijn er zo’n 600.000 huishoudens die alles uit de kast moeten halen om rond te kunnen komen.

“68 gemeenten hebben een armoedepercentage boven het landelijke gemiddelde van 5,7%”

Armoede duurt lang. Het kan minstens 3 jaar duren, ook als er weer economische groei is. Zeker als iemand woont in de randstad, kan het lang duren. Dat kan flinke gevolgen hebben. Het leidt tot stress, verminderde gezondheid, opvoedproblemen, uitsluiting en soms zelf het missen van een dak boven het hoofd.

Waar in Nederland heerst armoede?

De cijfers uit 2017 laten zien dat vooral in de randstad mensen in armoede leven. Daar heb je ook de meeste bevolking. Maar ook in Vaals, Schiedam, Groningen, Enschede, Maastricht, Arnhem en Kerkrade wonen volgens het SCP relatief veel armen. Van alle 388 gemeenten die Nederland in 2017 telde, hadden in totaal 68 gemeenten een armoedepercentage boven het landelijke gemiddelde van 5,7%.

Wat is de oplossing?

Vakbond FNV wil het wettelijk minimumloon naar 14 euro per uur. Zij vinden ook dat er te weinig aandacht is voor mensen met een middeninkomen. De vakbond wil dat werkenden meer geld overhouden door salarissen 5 tot 10% hoger brengen.

Waarom dit onderwerp?

Armoede is op dit moment een groot onderwerp. In deze serie hoopt ik de komende tijd aandacht te besteden aan dit onderwerp. Met o.a. een interview met Kamerlid Chris Stoffer hopen wij meer onderzoek te doen naar burgers die moeilijk rond kunnen komen. Volg ons op LinkedIn om op de hoogte te blijven!