20 februari 2015

Debat 'Kerk en staat gescheiden?'

Uitnodiging

De Guido de Brès-Stichting (SGP) en de TeldersStichting (VVD) nodigen u van harte uit voor het debat over de scheiding van kerk en staat. Dit debat zal plaatsvinden op D.V. maandagavond 30 maart 2015 in Utrecht.

Liberalen en religieuzen debatteren over de scheiding van kerk en staat: wordt dat een loopgravenoorlog? Hoe liberaal ben je eigenlijk als je de reikwijdte van godsdienst wil beperken tot de privésfeer? En hoe christelijk ben je als je andere overtuigingen minder ruimte wil geven in het publieke debat?

Voorafgaand aan het debat verzorgen prof. dr. mr. S.C. (Sophie) van Bijsterveld en prof. dr. mr. A. (Afshin) Ellian een wetenschappelijke reflectie op de rol van religie in het publieke debat. Vervolgens zullen de politici mr. J. (Joost) Taverne (VVD) en mr. C.G. (Kees) van der Staaij (SGP) met u debatteren over actuele kwesties waarin de notie van scheiding tussen kerk en staat een rol van betekenis speelt. Debatleider is mevr. drs. E.A.J.M. (Elianne) Keulemans.

Programma:

19:30u   Inloop en koffie
20:00u   Inleiding door wetenschappers en debat door politici
22:00u   Borrel

Locatie:

De debatavond wordt gehouden in de Gertrudiskapel (naast de Oud Katholieke kerk), Willemsplantsoen 1-C, 3511 LA Utrecht. Deze locatie ligt op 10 minuten loopafstand van NS-station Utrecht Centraal. Autorijders kunnen hun voertuig stallen in de nabijgelegen parkeergarage Rijnkade.

Aanmelden:

Gelieve uw aanwezigheid vóór donderdag 19 maart op te geven via het mailadres wi@sgp.nl of telefoon (010) 7200 785. Wij hopen u te ontmoeten!